Onko internetiin siirtyminen elintärkeää kaikille yrityksille?

Koko ajan hoetaan, että jollei yritys ole internetissä, ei sitä ole olemassa. Mutta onko internetiin siirtyminen oikeasti elintärkeää kaikille yrityksille?
Jos sinulla on enemmän töitä kuin ehdit tehdä, etkä pysty ottamaan lisää uusia asiakkaita, onneksi olkoon! Suuri osa yrittäjistä voi olla kateellisia sinulle, eikä sinun ole pakko tehdä mitään.

Internet on mainio kanava saada uusia tulovirtoja ydintoiminnan ulkopuoleltakin, mutta jos olet tyytyväinen yrityksesi tilanteeseen nyt, eihän sinua pakoteta ottamaan lisää rahaa vastaan. Tilauskirjasi voivat olla täynnä nyt, mutta entäpä muutaman vuoden päästä? Minkä ikäistä asiakaskuntasi on? Jos heissä on niin sanottua luonnollista poistumaa iän takia, löytääkö seuraava digimaailmassa viihtyvä sukupolvi yrityksesi tarjooman?Ovatko kilpailijasi jo netissä? Oletko valmis ottamaan sen riskin että he käärivät verkossa rahaa sinunkin edestäsi?

Google markkinointi

Jos kilpailijasi eivät ole vielä netissä, he ovat varmasti jo kovaa vauhtia menossa sinne. Vaikka pitäisit yritystoimintaasi liian perinteisenä tai väärän tyyppisenä sähköiseen maailmaan, kyllä edes perustietojen olisi hyvä olla kaikkien helposti saatavilla.

Markkinointi on muuttunut. Nykyään tv-ohjelmista voidaan kelata mainokset pois, eikä lehtiä välttämättä lueta. Miten siis internetin ulkopuolella oleva yritys saisi kiinni diginatiivit? Toki vanha kunnon puskaradio on edelleenkin ihan hyvä kanava, mutta ei sekään vastaa digitaalista läsnäoloa.

Mikäli haluat syventyä markkinointioppeihin, on joku tehnyt puolestasi jo suuren osan työtä! Katso lisätietoja täältä: http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/

Pelkkä siirtyminen ei riitä

Pelkkä internetiin siirtyminen ei riitä, vaan siellä pitää tehdä jotain. Tarjosit sitten perinteisiä järjestyksenvalvojakursseja, möit käsitöitä tai olet vaikka konsultti, kaikki voivat käyttää nettiä hyvin ja luovasti. Jos kerran tehdään nettisivut tai liitytään sosiaaliseen mediaan, siitä on mitättömän vähän hyötyä. Toki asioikseen etsivä todennäköisesti löytää yrityksesi netistä, mutta muuten internetiä voisi verrata vähän erämaahan. Keskellä ei-mitään voi olla maailman paras verkkokauppa ikinä, mutta se ei koskaan tule menestymään jos ihmiset eivät tiedä siitä. Ja se vaatii luonnollisestikin markkinointia. Toisaalta kilpailu on huikeaa. Vaikka olisit Suomen taitavin ompelija, ompelimo-hakusanalla tulee monta tulosta joiden verkkosivut voivat saada sinut näyttämään surkealta näpertelijältä.

Jos ei olla valmiita panostamaan internet-näkyvyyteen, on turha vaivautua. Sosiaalinen media vaatii jatkuvaa kiinnostavan sisällön tuottoa. Nettisivujen perusversiot voivat olla pidemmälläkin päivittämisvälillä yrityksestä riippuen, mutta on noloa jos siellä pitäisi olla ajankohtaista tietoa, mutta ei kuitenkaan ole. Asiakkaat saattavat etsiä tietoa yrityksen aukioloajoista arkipyhänä, tietoa hinnastosta yms. Jos verkkosivujesi viimeisin merkintä on mallia ”osallistumme messuille Kuopiossa 13.6.2013”, muodostuu yrityksestä kuva, että toimintaa ei sen jälkeen ole ollut.

Markkinointitoimisto

Vielä kiusallisempaa on, jos nettisivujen päivittämättömyyden takia siellä roikkuu virheellisiä tietoja, esimerkiksi aukioloaikoja tai hinnastoja. Entä millainen mielikuva syntyy parturi-kampaamosta, jonka sivuilla on kuvia viisi vuotta sitten trendikkäistä kampauksista? Leväperäisyys yhdellä yrityksen toiminnan alueella antaa syyn epäillä muutenkin toimijan laatua.

Mistä liikenteeseen?

Alkaako internetiin siirtyminen kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta idealta? Hyvä, mutta muista panostaa laatuun. Toki serkun kummin kaiman pikkuveli tekee sivut halvalla, mutta haluatko yrityksesi imagon olevan halpa vai hyvä? Jos ymmärrät verkkomaailmasta vain vähän, kannattaa keskittyä ydinosaamiseen ja ulkoistaa tietyt asiat ammattilaiselle. Voit valita joko ratkaisun missä yrityksellesi tehdään vain sivut, tai sitten voit panostaa palveluun, jossa sivuillesi myös luodaan liikennettä.

Tutustu erilaisiin sosiaalisiin medioihin, niissä pystyy hyvin edullisestikin tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita. Katso mitä sosiaalisen median menestyjät tekevät ja inspiroidu siitä. Ei ole väärin matkia tiettyjä toimivia käytäntöjä! Sähköinen viestintä somessa kannattaa kuitenkin pitää persoonallisena, kuin asiakas pääsisi sen kautta yrityksesi takahuoneeseen VIP-kortilla. Lyhyesti sanottuna, tutustu rohkeasti internetin tarjoamiin vaihtoehtoihin! Voit yllättyä kuinka erilaiset yritykset hyötyvät verkossa olemisesta.

Internetaika menee kovasti eteenpäin, mutta välillä on hyvä muistella myös menneitä. MTV3 avasi nettisivunsa vuonna 1995, on muuten sama vuosi kun Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa!

Navigation