Kuinka yritys voi tuoda esille ekologisuuttaan mm. nettisivuillaan tai mainoksissaan?

Ekologisuudestaan hyviä esimerkkejä ovat tietysti yritykset, joilla todellisuudessa on ekologiset arvot. Tällaisia ovat vaikkapa Ruohonjuuri, Food Yritysten kestävä kehitysin ja Puhdistamo. Ruohonjuuren on helppo mainostaa ekologisia tuotteita, sillä se on täynnä niitä.

Lähes koka purkin ja purnukan, proteiinipatukan, kahvin ja reishi-uutteen kyljestä voit lukea, kuinka ekologisesti tuote on valmistettu käyttämättä siihen mitään synteettisiä aineita, polkematta työntekijöiden oloja ja niin edelleen. Yrityksen työntekijätkin näyttävät ekologisilta ihmisiltä ja kun heidän kanssaan juttelee, selviää, että he ovat.

Ruohonjuuren Facebook-sivun tykkääjänä näen jatkuvasti heillä tuote-esittelyssä jonkin uuden tuotteen, jonka laatua ja ekologisuutta kehutaan vuolain sanoin. Usein tuotteista bloggaa joku niitä käyttänyt. Ruohonjuuri voi siis hyvällä omatunnolla viljellä sanaa ”ekologinen” nettisivuillaan ja mainoksissaan.

Näin kannattaa tehdä myös muiden yritysten, jos ne todella ovat sitä. Jos esimerkiksi sähköyhtiö käyttää energian lähteinään paljon metsä- ja tuulivoiman kaltaisia ekologisempia energiamuotoja, kannattaa sitä mainostaa niin nettisivuilla, lehti- ja bannerimainoksissa, tien varsissa kuin suoraan asiakkaalle, kun hän soittaa ja tiedustelee sähkösopimusvaihtoehdoista.

Mainosta rohkeasti ekologisuuttasi

Jos tarjoat aidosti ekologisia palveluita, älä häpeile tuoda tätä esille ronskillakaan tavalla mainoksissasi. Esimerkiksi ekologisia sähkösopimuksia myyvän kannattaa ehdottomasti mainita ja tuoda tämä esille! Ja jos taas olet esimerkiksi luomuelintarvikkeiden myyjä, muista ehdottomasti mainita tämä!

Arvot kuntoon omassa arjessa

Jos taas kauppa käyttää muovipussien sijaan vain paperikasseja, kannattaa siitäkin olla maininta jossain, sillä tällaisetkin pienet asiat vaikuttavat suuresti joidenkin ostokäyttäytymiseen.

Ekologisuus on nykyajan muotisana, jota käyttämällä on helppo rakentaa hyvää imagoa itselleen. Täysin päinvastaiseksi yrityksen ei kannata ainakaan nykyään enää leimautua. Toki jos yrityksen markkinointipuolelle työskentelee ihmisiä, joita ei kiinnosta mitä jätettä he taloyhtiönsä roskakatokseen kärräävät ja mihin luukkuun sen tunkevat, voi olla hieman vaikeaa tehdä ekologisia mainoksia.

Kierrätetyt materiaalit käyttöön

Esimerkiksi pakkausmateriaaleja käyttävien verkko- ja muiden kauppojen kannattaa mainostaa sitä, että käytämme kierrätettyjä pakkausmateriaaleja. Esimerkiksi Sinun apteekista tilatessa voi valita, saako tilauksen pakata kierrätysmateriaaleihin. Voisiko mainospaperikin olla kierrätettyä? Jos taas kauppa tai ravintola antaa tai myy halvalla ylijääneet ja/tai vanhaksi menevät ruokansa ja annoksensa, kannattaa sitä kuuluttaa kovaan ääneen.

Esimerkiksi kouluruoanhan kanssa on tämä ongelma, että sitä jää monesti yli valtavat määrät. Onneksi yli jääneen kouluruoan myynti on yleistynyt Suomessa jo pari vuotta sitten ympäri maan. Näin myös vähävaraiset voivat ostaa kunnon annoksen vain reilulla eurolla tai korkeintaan hieman yli parilla eurolla. Jos opiskelijoilla taas ei ole äitiä kotona ruokaa laittamassa, voi ruokaa ostaa halvalla mukaan. Moni valittaa kouluruoan mausta, mutta tämä on ainakin helppo vaihtoehto pitää itsensä ruokittuna, jollei ruoan ostoon ja laittamiseen ole juurikaan varaa ja/tai taitoa.

Mainokset kylkiin

Yksi tapa mainostaa ekologisuutta, on lisätä siitä maininta tuotteen pakkausmateriaaliin tai itse tuotteeseen. Esimerkiksi Foodin illa on heraproteiinikonsentraattinsa kyljessä seuraava teksti: ”Food in syntyy halusta parantaa elämänlaatua, ja niin kuin sanonta kuuluu: jakamisen ilo on kaksinkertainen ilo. Meidät tekee onnelliseksi se, että voimme tuotteidemme kautta mahdollistaa hyvää elämänlaatua myös muille.

Kiitos, että pitelet tätä tuotetta käsissäsi. Kiitä myös itseäsi, sillä olet ansainnut vain parasta. Käyttäessämme tuotteitamme voit maistaa paitsi hyvän laadun, puhtauden ja laadun – maistat onnellisuuden. Onnellisuuden maun perustana ovat viljelijämme. Vuosien aikana, kuukausia maailmalla vietettyjen matkojen tuloksena olemme onnistuneet löytämään viljelijämme, jotka tekevät työtään vastuullisesti.

On tärkeä olla kiitollinen

Me takaamme näille viljelijöille, että he voivat myös jatkossa tehdä työtään vastuullisin keinoin, siksi yhteistyömme on tiivistä ja vierailemme heidän luonaan säännöllisin väliajoin. Food in haluaa pitää huolta viljelijöistään, niin kuin haluamme pitää huolta myös sinusta.”

Tekstistä ja pakkausselosteesta saa sen kuvan, että Food in panostaa ekologisuuteen, reiluun kauppaan ja tekee työtään sydämelle. Nämä arvot ovat monille kuluttajille tärkeitä.

Navigation