Kuinka tapahtumatuotantoyritykset voivat markkinoida toimintojaan koronaepidemian aikana?

Koronaepidemia

Koronaepidemia on vaikuttanut moniin erilaisiin yrityksiin. Muun muassa hotellien ja matkailupalveluiden suosio on romahtanut, eikä edes yrityksille suunnattu tapahtumatuotanto ole poikkeus. Ravintolat, kahvilat ja baarit ovat vaarassa mennä konkurssiin. Vaate- ja esimerkiksi korukaupoissakin on hiljaista, mutta monella verkkokaupalla menee yllättävänkin hyvin. Verkossa voi asioida turvallisesti, ja tuotteet voi tilata vaikka kotiinkuljetuksella – näin karanteenissakin oleva asiakas pääsee shoppailemaan. Kukaan ei tiedä, kauanko poikkeukselliset olosuhteet jatkuvat, mutta ihmiset odottavat jo malttamattomana arjen normalisoitumista – ja mahdollisuutta tavata toisiaan. Kun toisten ihmisten tapaaminen on taas sallittua, on aihetta juhlaan. On mahdollista, että Suomessa syntyy oikea juhla- ja yleisötapahtumabuumi!

Korona-aika koettelee niin juhlasuunnittelijoita kuin artistejakin

Juhlasuunnittelijat ja erilaisia yritysten tapahtumia toteuttavat tapahtumatuottajat ovat nyt työttöminä. Yli 10 hengen kokoontumiset ja kaikenlaiset yleisötapahtumat aina jumalanpalveluksiin asti on peruttu. Työpaikan palaverit ja kouluopetus pitää hoitaa etänä, ja television välityksellä pääsee seuraamaan jumalanpalvelusta, johon osallistuvat vain pappi ja kanttori. Häätkin on peruttu, tai ainakin siirretty tulevaisuuteen. Jos joku pariskunta ei ole malttanut enää odottaa, on pidetty etähäitä. Parin vihkiminen on lähetetty reaaliaikaisesti sukulaisille ja tuttaville, jotka ovat voineet seurata tapahtumaa kotisohvaltaan.

Tapahtumasuunnittelijoilla ei ole kovin monia mahdollisuuksia hankkia elantoaan korona-aikana. Heidän työpäivänsä kuluvat rästihommien hoitamisessa ja tulevaan valmistautumisessa. Kun koronaepidemia on voitettu, voidaan taas pitää tyky-päiviä, yritysjuhlia, hyväntekeväisyyskonsertteja ja gaalailtoja.

Konsertti

Artistitkin ovat pakkolomalla. Osa artisteista on alkanut tehdä etäkeikkoja. Keikalla.fi on upouusi verkkoalusta, mikä yrittää paikata kulttuuri- ja tapahtuma-alan esiintyjien sekä järjestäjien tulonmenetyksiä koronaepidemian aikana. Keikalla.fi-sivuston takana ovat Lippupiste, Rockway ja Muusikkojen liitto. Idea on simppeli: osta lippu netistä, ja jää odottamaan livelähetyksen alkamista! Esiintymisajankohta on artistin päätettävissä. Hän voi myös päättää minimiyleisömäärän. Jos lippu maksaa kympin, ei kuuluisa artisti ala vetää keikka yhdelle tai kahdelle katsojalle.

Keikalle.fi-sivuston kautta voit nähdä bändien, taikurien ja muun muassa koomikkojen esityksiä oman kotisi turvallisesta rauhasta käsin. Anssi Kelan, Sami Saaren ja Mira Luodin keikkojen lippuja on ostettu jo sen verran, että ainakin näiden taiteilijoiden esitykset tullaan näkemään.

Bandcamp-sivustolla on ainakin yhden päivän ajan ollut voimassa kampanja, minkä aikana kaikkien ladattujen kappaleiden ja albumeiden tulot menevät lyhentämättöminä suoraan artisteille. Bandcamp-sivusto suostui luopumaan komissioistaan yhden päivän ajaksi, koska he ovat huolissaan siitä, miten keikkansa ja kiertueensa menettäneet artistit tulevat toimeen.

Tällainen apu on varmasti tarpeen, sillä koko ajan tuntuu todennäköisemmältä, että myös kesän festarit, keikat ja kiertueet tullaan perumaan. Esiintyvät taiteilijat voivat viimeistään syksyyn mennessä olla todellisissa vaikeuksissa, jos heillä ei ole muita tulonlähteitä, tai etäkeikat eivät kiinnosta ihmisiä tarpeeksi. Vain harvalla suomalaisella on puskurirahasto pahan päivän varalle.

Tulevaisuus näyttää valoisammalta

Korona-ajan jälkeen esiintyvät taiteilijat ja tapahtumatuottajat pääsevät varmasti taas tositoimiin. Kun ihmiset ovat olleet viikkotolkulla, kenties jopa kuukausimääriä, neljän seinän sisällä, ovat he valmiita maksamaan juhlien järjestämisestä, keikkalipuista ja esiintyjistä.

Kesämökkien vuokraajatkin ovat ottaneet nyt kunnolla takkiin, mutta vuokramökkien kysynnän uskotaan räjähtävän heti, kun korona on voitettu. Vuokranantajien kannattaakin käyttää tyhjät viikot perusparannustöihin, ikkunanpesuun, vuokrailmoitusten päivittämiseen ja esimerkiksi mökin ohjekirjan käännättämiseen – näin he ovat valmiita heti sesongin iskiessä päälle.

Samaan tapaan tapahtumatuottajien kannattaa hioa strategioitaan, päivittää nettisivujaan ja blogiaan, panostaa markkinointiin ja näkyvyyteen sekä valmistautua henkisesti tulevaan juhlakauteen. Jos korona saadaan loppumaan ennen syksyä, tullaan Suomessa varmaankin järjestämään kaikenlaisia kaupunki- tai kaupunginosajuhlia, markkinoita, jättipiknikkejä ja muita ulkoilmatapahtumia. Myös yritykset voivat järjestää ulkotapahtumia omille työntekijöilleen, asiakkailleen ja sidosryhmilleen.

Jos korona-aika ja siihen liittyvät rajoitukset kestävät loppuvuoteen, on seuraava juhlakausi luontevasti pikkujoulukausi. Pikkujoulukausi on hyvin joustava käsite. Toisissa firmoissa pikkujoulut pidetään jo lokakuussa. Jos joulun aika on firman omaa sesonkia tai asian hoitaminen jäi jotenkin viime tippaan, ei ole tavatonta pitää pikkujoulujuhlia tammikuussa.

Kaikki yritykset eivät ole ottaneet siipeensä koronan takia, ja niillä saattaa olla resursseja hieman isompiinkin juhliin. Myös kovia kokeneet firmat voivat olla valmiita panostamaan tuleviin juhliin kiittääkseen henkilökuntaansa jaksamisesta ja hyvin tehdystä työstä.

Navigation