Kannattaako yritysten jakaa avoimesti tietoa tuotteistaan ja palveluistaan netissä?

Mitä yrityksen kannattaa tehdä netissä?

Yritysten kannattaa jakaa avoimesti tietoa tuotteistaan ja palveluistaan netissä. Yritystoiminta pohjautuu kuitenkin voiton tavoitteluun, ja paras keino hankkia nykyään asiakkaita, on netti.

Netissä mainostaminen on helppoa ja tavoittaa suuret yleisöt. Mietitäänpä esimerkiksi sosiaalista mediaa: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat ja muut sosiaalisen median kanavat tavoittavat päivässä valtavan määrän ihmisiä. Olisi siis typerää jättää sellainen mahdollisuus hyödyntämättä.

Toki perinteiset Helsingin Sanomien etusivun mainos, bussipysäkki- ja julkisten kuluneuvojen seinissäkin ilmoittelu tavoittaa vielä suuret määrät ihmisiä. Fakta on kuitenkin, että printtilehtien myynti on heikentynyt vuosia, ja parhaiten ihmiset tavoittaa netissä. Mietitäänpä vaikka verkkosivujen ylälaidassa olevaa banneria. Silmät eivät voi olla osumatta siihen.

Toinen ovat uusina välilehtinä aukeavat mainokset. Sellaiset kyllä lähinnä ärsyttävät monia. Toki bussien, ratikoiden ja metrojen käyttö on varmaan jopa lisääntynyt ainakin niillä, jotka haluavat säästää hiilijalanjälkeään vähentämällä yksityisautoilua.

Muista tieto- ja yksityisyyden suoja

Yrityksellä ei pitäisi olla mitään hätää tiedon jakamisessa netissä, kunhan yritys pitää asiakkaitaan koskevan tietosuojan, eikä levittele omista omistajistaan, työntekijöistään tai muista sidosryhmistä mitään haitallista ja henkilökohtaista.

Yrityksen tulee aina muistaa kasvattaa imagoaan kaikessa viestinnässään, eikä heikentää sitä. Ihmiset muistavat pitkään, mikäli yritys jää kiinni esimerkiksi rahanpesusta tai yritys profiloituu sellaiseksi, jossa vaikka naistyöntekijöitä ahdistellaan. Yrityksen kannattaa siis pyrkiä suojelemaan mainettaan kaikin keinoin. Toisaalta jos yritys on taas menestynyt esimerkiksi hyvin tehdyn asbestikartoituksen saralla, tullaan se varmasti huomaamaan ja muistamaan jatkossakin. Hyvin tehty työ kun puhuu aina puolestaan!

Laki yksityisyyden suojasta koskien työntekijöitä löytyy finlexin sivuilta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759

Työlainsäädäntö

Noudata lakeja ja määräyksiä

Kannattaa pitää huolta siitä, että toimii lakien ja määräyksien mukaan. Kuvitellaan, että vaikka lelukauppias on laiminlyönyt terveys- ja laatutarkistusten tekemisen ja näin ollen useampia lapsia sairastuu altistuttuaan jollekin kemikaalille tai muille haitallisille aineille suosituista leluista.

Asia vuotaa helposti närkästyneiden vanhempien toimesta iltapäivälehtien sivuille, ja yrityksen maine on pilalla. Ihmiset alkavat helposti karttaa koko liikettä, eivätkä vain haitallisten lelujen ostoa. Säikähdetään, petytään ja suututaan, ja omasta huonosta kokemuksesta muistetaan myös kertoa kaverille aivan yhtälailla kuin hyvistä kokemuksistakin.

Käytä apuna asiantuntijaa

Tällaisessa tilanteessa yrityksen on hyvä ottaa neuvoa vastaan esimerkiksi Tekirin tyyppiseltä konsulttifirmalta, joka on erikoistunut kriisiviestintään ja kriiseihin varautumiseen, viestintästrategioihin, haastatteluihin varautumiseen ja vaikuttamisviestintään.

Jos siis tuntuu, ettei tiedä, miten median kanssa pitäisi toimia, jos haluaisi päästä mediaan tai yrittää välttää median mainetta huonontavaa kirjoittelua, kannattaa olla yhteydessä ammattilaisiin, jotka tietävät, miten median kanssa menetellä.

Sanotaanhan, että huonokin mainos on mainosta, mutta en nyt tiedä, meneekö se ihan noin. Itse ole sitä mieltä, että ihmisillä, kuten itsellänikin, on pitkä muisti, ja saatamme helposti leimata jonkin tahon vain yhden töppäyksen myötä, mikäli paheksumme vastaavia asioita ennestään. Jos on muitakin vaihtoehtoja tarjolla, miksemme hyödyntäisi niitä tuotteita ja palveluita, joilla on puhtoinen maine.

Digitalisaatio

Ole läpinäkyvä

Niin median kuin yritysten kohdalla kannatan läpinäkyvyyttä. Mitä rehellisemmin voi kertoa, miten asiat oikeasti ovat, sen parempi. Niin media- kuin yritysmaailmassa tämä ei kuitenkaan valitettavasti toteudu. Uskon, että Suomessakin on paljon enemmän korruptiota kuin osaamme arvatakaan.

Faktahan on, että maailman menoa ohjailee pankkieliitti, jonka käsinukkeja löytyy ympäri maailmaan. Se ei pidä hyppysissään vain USA:n johtoa ja mediaa, vaan ylettää kouransa myös tänne peräpohjolaan asti.

Vaikka rivitoimittajat tekisivätkin rehellistä työtä, lähteet voivat valehdella tai jättää asioita kertomatta. Ja aiheiden valintaa saatetaan ohjata ylemmältä taholta niin, että rivitoimittajat eivät edes asiasta tiedä.

Joillakin medioilla on tarve värittää kaikki negaatiolla, koska se myy. Seksi ja väkivaltahan tunnetusti myyvät. Toinen ongelma on se, että toimittajilla ei ole tarpeeksi aikaa tehdä tutkivaa journalismia ja tarkistaa lähteitään. Silloin päädytään helposti monistamaan muiden medioiden aiheesta kirjoittamaa.

Täytyy muistaa, että mainoksilla yritetään aina myydä. Jotta tuote myisi, sen täytyy herättää ihmisissä tunnereaktioita. Niitä moni yritys on valmis saamaan käyttämällä vaikka mitä mainoslauseita, jotka eivät todellisuudessa edes pidä paikkaansa.

Mikäli media-ala kiinnostaa, voit lukea lisätietoa Helsingin Yliopistin sivuilta: http://www.mediary.fi

Navigation