Mitä on hyvä asiakaspalvelu vuonna 2020?

Asiakaspalvelu

Millaista on hyvä asiakaspalvelu ja millä tavalla asiakaspalvelua voidaan parantaa entisestään vuonna 2020? Millä tavalla asiakkaat kokevat hyvän asiakaspalvelun ja millä tavalla palvelun tai tuotteen myyjä mieltää palvelleensa asiakasta parhaan osaamisensa mukaan?

Asiakas on aina oikeassa

Tämä kulunut sanonta pitää edelleen täysin pakkaansa. Hyvä asiakaspalvelija tekee osaa palvella asiakasta juuri oikealla tavalla ja mikäli kaikki on tehty oikein, asiakas lähtee myyjän kohtaamisesta haluamansa ja tarvitsemansa tuote mukanaan tyytyväisenä kohti kotiaan. Hän kertoo saamastaan erinomaisesta palvelustaan ja ostoksestaan sekä yleisestä ostokokemuksestaan 3 ystävälleen, jotka muistavat kuulleensa erinomaisesta palvelusta. Tarvitessaan kyseistä tuotetta tai palvelua he sitten muistavat kehut ja menevät itsekin ostoksille.

Asiakaspalvelun historiaa

Lähes jokainen suomalainen muistaa Uuno Turhapuron elokuvan, jossa Uuno on töissä rautakaupassa. Siinä on malliesimerkki tilanteesta, miten asiakaspalvelua ei todellakaan tule hoitaa! Uunoa ei voisi yhtään vähempää kiinnostaa asiakkaan palveleminen. Onneksi kyseessä on vain suomalainen elokuva. Todellisuudessa asiakaspalvelu on Suomessa erinomaisella tasolla. Tällä on aina ymmärretty palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Suomalaiseen asiakaspalveluun on aina kuulunut se, että asiakasta palvellaan niin hyvin kuin mahdollista, vaikka kyse ei olisikaan itse myytävästä tuotteesta tai palvelusta. Asiakas on aina ohjattu tarvittaessa toiseen kauppaan, jos omasta liikkeestä ei asiakkaan tarjoamaa tuotetta tai palvelua ole ollut saatavilla. Kaupassa kauppias on ennen kantanut jopa asiakkaan ostoskassit pyörän tai auton luo ja toivotellut iloisesti hyviä päivänjatkoja. Kiireinen elämä ja tehostetut kustannukset eivät ole enää vuosiin tämäntasoista palvelua mahdollistaneet, mutta historian oppeja on kiireessä ja stressissä hyvä pitää mielessä!

Asiakaspalvelu vuonna 2020

Asiakaspalvelun edustaja

Vuonna 2020 asiakaspalvelu on hiottu Suomessa tehokkaaksi ja tuottavaksi. Asiakaspalveluun koulutetaan rautaisia ammattilaisia ja asiakkaat saavat parhaan mahdollisen myyntikokemuksen mahdollisimman vähällä ajalla. Kiire ja tehokkuuden tavoittelu tuo tosin paineita myyjälle, mutta ammattinsa osaava myyjä ei tästä häiriinny, vaan hoitaa kaupat tehokkaasti kotiin. Kiire ja stressi eivät kuitenkaan ole parhaita mahdollisia työkaluja asiakasta ajatellen, vaan olisi huomattavasti parempi lopputuloksen kannalta, että myyjällä olisi aikaa palvella asiakasta rauhassa ajan kanssa. Tämä siis asiakkaan näkökannalta katsottuna. Toisaalta mitä tehokkaampi myyjä on, sitä paremmin kauppaa hän saa aikaiseksi ja näkee sen todennäköisesti palkkapussissaan erittäin myönteisesti. Asioilla on aina puolensa ja ammattilainen hoitaa kyllä asiansa juuri niin kuin täytyykin eli parhaalla mahdollisella asiakaspalvelulla saaden samalla hyvät kaupat aikaiseksi. Asiakasta palvellaan myös siinä tilanteessa, että ei itse myydä tuotetta tai palvelua tai ettei myyjä tiedä asiaansa. Silloin ammattimainen asiakaspalvelija hoitaa tilanteen selvittämällä asian, jota ei osaa kertoa ja tarvittaessa ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan.

Millaista palvelua asiakas haluaa?

Myyjä tekee aina parhaansa, mutta millaista palvelua asiakas haluaa ja mikä on hänen mielestään hyvää asiakaspalvelua vuonna 2020? Asiakas arvostaa rehellisyyttä. Hän arvostaa erityisen paljon ammattitaitoa ja sitä, että myyjä osaa kertoa kaiken tarvittavan tuotteesta tai palvelusta. Asiantuntemus myytävästä kohteesta aikaansaa nopeimmat kaupat. Asiakas ei halua viettää kaupassa turhaa aikaa, mutta haluaa saada riittävästi myyjän aikaa ostopäätöksensä tekoon. Asiakas arvostaa myös sitä, että saa asiakaspalvelua omalla äidinkielellään. Suomessa jokainen ruotsinkielinen ostaa tuotteen varmemmin myyjältä joka edes yrittää puhua asiakkaan kanssa ruotsia.

Asiakaspalvelu netissä

Millaista asiakaspalvelua asiakkaalle voi tarjota netissä? Asiakas ottaa usein yhteyttä joko chatin kautta tai sähköpostilla. Vuonna 2020 hyvää asiakaspalvelua on myös se, että asiakas voi ottaa yritykseen yhteyttä eri sosiaalisten medioiden kautta viestillä. Vuonna 2020 asiakas osaa myös vaatia asiakaspalvelua lähes riippumatta kellonajasta. Hän haluaa vastaukset mieltään askarruttaviin kysymyksiin nopeasti ja mieluiten jo eilen. Yritykset ovatkin joutuneet vetämään linjauksen siihen, vastaavatko viesteihin aina vai esimerkiksi vain liikkeen aukioloaikana. Tästä huolimatta asiakas saattaa pahoittaa mielensä, jos vastausta ei tule hetkessä. Tätä varten on kehitetty erilaisia palveluita, joiden avulla voidaan vastata asiakkaan peruskysymyksiin netin chatissa. Chatin robotit ohjelmoidaan antamaan nopeita perusvastauksia asiakkaan mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Robotti osaa vastata samoihin kysymyksiin useilla eri kielillä. Tällainen palvelu löytyy esimerkiksi Chatbotpack.fi osoitteesta. Palvelu parantaa myyntiä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Navigation